- De Marketing Eindbaas
- Posts
- Dé nr.1 marketing-valkuil waar meeste directeuren met open ogen ingaan
Dé nr.1 marketing-valkuil waar meeste directeuren met open ogen ingaan
Als je de marketingbaas bent (of wordt), en je moet groeien, dan is de verleiding groot om flink geld uit te geven. Aan campagnes, bureaus die in de prijzen vallen en dure adviseurs. Maar is dat slim?

Mijn duurste marketingles ooit?
Die kostte tonnen.
Dit is hoe het ging👇
Het speelde zich af bij een groeibedrijf waar net funding was opgehaald. Budgetten waren geen probleem en dus konden we tonnen uitgeven. Letterlijk. Aan campagnes, externe bureaus en goedbetaalde adviseurs.
Maar het gebeurde allemaal:
→ Zonder plan of research
→ Zonder business case en KPI’s
→ Zonder fundament en draagvlak
→ En uiteindelijk dus ook zonder resultaat
Dit gebeurde niet omdat we dom waren. Maar omdat iedereen - de directie inclusief - dacht dat "opschalen” gelijk stond aan "meer geld uitgeven".
→ We groeiden.
→ De druk stond erop.
→ We hadden een blanco cheque.
“Marketing moet gaan knallen.” zo klonk het vanuit de directie.
Dus we gingen vol gas. We haalden alles uit de kast. Maar niemand vroeg zich af waarheen eigenlijk.
We gingen volle vaart vooruit. Maar achteraf gezien zonder stuur, zonder route en dus uiteindelijk helaas ook zonder bestemming.
Keuzes die achteraf niet slim bleken:
→ 'Award winnende Bureaus inhuren (maar zonder track record in onze markt)
→ Je geld vooral stoppen in creatie, maar niet in media, bereik & optimalisatie
→ Met zijn allen achter die éne marketeer aanlopen die het zogenaamd wist
→ Campagnes starten zonder degelijke merkstrategie of acquisitieproces
→ Sturen op aantallen maar niet op merk, marktpositie of klantwaarde
→ Te lang of veel alles zelf willen uitzoeken en geen vaart maken
→ Inzetten op lucky shots ipv een schaalbaar systeem bouwen
→ Marketeers aannemen zonder heldere rol, KPI’s of plan
En wat dat kostte?
→ Tonnen aan verspild budget
→ Vertraging in groei
→ Onrust in het team

Kue
De les?
Marketing is geen sprint of project. En het is ook geen groot experiment of speeltuin.
Het is je strategisch pijler voor groei en dus je core business.
Je hoeft écht geen miljoenen uit te geven. Maar ga je de komende jaren 100-200k€ of meer investeren? Verwar geld uitgeven dan niet met gericht investeren en verwacht zonder degelijk fundament geen wonderen.
Zorg dat er iemand aan tafel zit die jou kan adviseren wat je wél en niet moet doen.
Iemand die:
→ weet hoe je een team bouwt dat staat als een huis;
→ snapt hoe merk, leads en sales samenkomen;
→ denkt in systemen, niet in losse acties;
→ begrijpt hoe jouw markt werkt;
→ een strategie kan bouwen.
Die ervaring lijkt misschien duur, maar ervaren strateeg of door de wol geverfde marketingmanager verdient zich in zo’n situatie makkelijk 10 tot 100 keer terug.
Gewoon beginnen is eigenlijk gewoon amateurisme, en kost je '𝘰𝘯 𝘵𝘩𝘦 𝘭𝘰𝘯𝘨 𝘳𝘶𝘯' véél meer.
Dus, voordat je de EMERCE openslaat en een duur bureau belt, een freelancer inhuurt of met een blanco cheque naar je bureau gaat: vraag jezelf af:
→ Zet ik in op een lucky shot met de kans dat ik mijn geld in een oven gooi?
Of:
→ Bouw ik een schaalbaar systeem waar ik de komende jaren plezier van heb?
