Freelancers inhuren? In 7 stappen van struggle naar game-changer

Het ultieme stappenplan over freelancers inhuren, de meest gebruikte inhuur platformen, veelgemaakte fouten én een tarieven benchmark tool.

Ideeën blijven hangen, projecten vertragen. En jij trekt weer de kar waar je alleen wilde sturen. In zo'n geval kunnen bureaus en freelancers je uit de brand helpen. Toch ervaren velen het inhuren van marketingbureaus en professionals nog als een struggle.

In dit artikel: het stappenplan hoe je de beste freelancers vind en inhuurt, de meest gebruikte inhuur platformen, veelgemaakte fouten én een tarieven benchmark tool. Hopelijk wordt dit daarmee de game changer en hefboom die het kan zijn.

Waarom een vast team met een flexibele schil?

Je marketingteam is overbelast, er gaat plotseling iemand weg, je marketingbureau kan niet leveren.

Of je wilt iets nieuws uitproberen maar geen tijd verliezen aan uitdokteren hoe het zit.

In dit soort situaties kan een freelancer de oplossing zijn. Je haalt hiermee precies de expertise binnen die je nu nodig hebt.

Maar dan zonder verplichtingen op je loonlijst.

Zo kun je op-en afschalen, blijf je wendbaar, en bouw je een team dat meegroeit met jouw bedrijf.

Maar hoe pak je dat aan? Hoe vind je die goede freelancers? Waar let je op? En wat is een beetje redelijk qua tarieven?

Zo’n beetje bij elke opdracht hak ik meermaals met dit bijltje.

Soms is het makkelijk. Dan koppel ik mensen uit m’n eigen netwerk aan mijn opdrachtgever. Maar zijn die niet beschikbaar? Dan zoeken we samen nieuwe mensen.

Hier vind je mijn stappenplan.

Stap 1. Wat heb je nodig?

Voordat je een nieuwe freelancer toevoegt, adviseer ik altijd goed naar de team set-up te kijken.

Schrijf eens op hoe je nu de taken verdeeld hebt:

  • Wie doet de strategie?

  • Wie maakt de content?

  • Wie beheert de betaalde campagnes?

  • Wie doet je SEO?

  • Wie doet je socials

  • Wie doet je e-mail en je funnels?

  • Wie doet de analyses?

  • Wie coördineert ‘t?

Daarbinnen kijk je: Wat is mijn core business en wat wil ik zelf doen? En welk specialistenwerk besteed ik liever uit.

Waar het om gaat is: "Welke taken moet je loslaten om ruimte te krijgen?"

Als je dat helder hebt, stel je een profiel op. Wees daarin niet te vaag of allround. Vage profielen leveren doorgaans niet de beste kandidaten of specialisten.

Stap 2. Verkies kwaliteit boven kwantiteit

De verleiding is groot om "gewoon wat capaciteit" in te kopen.

Maar je wilt geen uren. Je wil een oplossing, output en impact. Iemand die in no-time snapt wat er op het spel staat en wat er moet gebeuren. En liefst je team naar een hoger plan trekt, zonder dat jij daar al te veel in moet doen.

Eén topfreelancer verslaat drie middelmatige krachten. Makkelijk. Dat is dus een kans.

Maar die moet je wel pakken. Vind dus iemand die scherpe vragen stelt, eigenaarschap pakt, meedenkt en zelf met ideeën komt.

Als dat ontbreekt? Dan heb je geen versterking, maar een extra to-do lijst.

Zelf kijk ik vooral naar ‘houding’ en kies ik bijvoorbeeld liever iemand met minder ervaring maar wel met eigenaarschap, dan een "senior" die af gaat zitten wachten.

Stap 3. Check reputaties grondig

Als je op LinkedIn kijkt is iedereen is tegenwoordig "strategisch marketeer" of "growth specialist". Maar slechts weingen kunnen keihard resultaat laten zien en hebben cases en aanbevelingen paraat.

Wat ik doe:

  • Ik bel drie vorige opdrachtgevers.

  • Ik vraag: Wat was hun impact na drie maanden?

  • Ik check hun LinkedIn of in portfolio's grondig en vraag door.

Wees ook niet bang om kritisch te zijn. Een goede freelancer vindt dat juist prettig. Die wil ook weten of jij een goede opdrachtgever bent.

Stap 4. Zet heldere verwachtingen neer

Freelancers zijn geen mind readers.

Ze werken doorgaans liever een afgebakende opdracht af dan dat ze daar zelf structuur in aanbrengen.

Je moet dus zelf de regie nemen. Hoe helderder jij bent, hoe beter zij kunnen leveren.

Maak afspraken alsof je een routebeschrijving maakt:

  • Wat moet er gebeuren?

  • Hoe ziet het resultaat eruit?

  • Wanneer is het goed genoeg?

  • Hoe vaak checken we in?

Realiseer je ook dat niet iedere freelancer even volwassen is.

Ze werken welliswaar voor zichzelf, maar door de jaren heen heb ik ervaren dat veel freelancers - zeker jonge mensen die vanuit de schoolbanken voor zichzelf zijn gaan werken - sturing nodig hebben.

Ik werk bijvoorbeeld altijd met "vrijheidsgraden":

  • 100% vrij: voor de vakvolwassen freelancer. Ik stuur ik wel bij als het moet.

  • 50% vrij: dit is het kader, vul het in en we lopen samen op.

  • 0% vrij: voer dit precies zo uit.

Als je bij het inchecken duidelijk bent hoe je wilt samenwerken en sturen, voorkom je frustratie onderweg.

Stap 5. Test en schaaf het bij in de eerste maand

De eerste maand is - net als bij vaste medewerkers - een proeftijd.

Maar daar houdt de vergelijking wel op. Want waar je een vaste medewerker zelf opleidt en alle tijd geeft, mag je van een freelancer snel resultaat verwachten.

Om dat af te dwingen, start je klein:

  • Eén project

  • Eén kanaal

  • Eén week content

Gebruik tools als Loom om feedback te geven. Snel, persoonlijk, effectief. En wees niet bang om bij te sturen. Je hoeft niet aardig te zijn. Je moet duidelijk zijn.

De beste freelancers waarderen dat.

Stap 6. Beloon consistentie en betrouwbaarheid

Echte toppers zijn schaars.

Als je er eentje vindt: koester die persoon. Niet met geld alleen, maar met vertrouwen, credits en ruimte.

Zo heb ik een designer die ik al vijf jaar inzet.

Waarom? Niet omdat hij de beste designer ooit is. Maar hij verzaakt nooit en levert altijd. Hij denkt mee, stelt vragen en is stipt en betrokken. Doorgaans een zeldzame eigenschap bij creatieve mensen;-)

Dit soort freelancers zijn goud waard.

Geef ze de ruimte om te groeien en om mooie dingen te maken. En besef dat een bonus, blijk van waardering veel doen.

Een snelle betaling hun factuur overigens ook.

Stap 7. Houd je team dynamisch en flexibel

Een goed team is nooit af. Je doelen veranderen. Je fase verandert. Dus je team moet mee veranderen. Daarom doe ik elk kwartaal een teamreview en kijk ik:

  • Wie voegt echt waarde toe?

  • Wat loopt stroef?

  • Waar zit overlap?

  • Waar hebben we wat nieuws nodig?

Bij een bedrijf dat zich goed ontwikkelt is 1-2x per jaar een wisseling of aanvulling in het team normaal.

Stel dat soort besluiten niet uit. Het hoort erbij.

Bonus 1: Inhuurplatformen en Tarieven Benchmark

Goede freelancers vinden? Het meest betrouwbare lijkt misschien je netwerk. Maar de meeste keuze én eerlijke referenties, vind je op freelance platformen.

Hieronder de meest gebruikte en bekende platformen.

Nederlands

Wellicht werk je het liefst met Nederlanders. Dan zijn dit meestgebruikte platformen.

Internationale freelancers zijn vaak goedkoper dan Nederlanders. Ben je bereid meer tijd te investeren in de selectie en heb je geen moeite met Engels en online samenwerken? Dan levert je dat 30-60% voordeel op.

Internationaal

Benchmark-tarieven? 
Heb je iemand gevonden en wil je weten of hij of zij een beetje normaal tarief vraagt?Dan is deze tool van Malt misschien iets voor je.

Bonus 2: Beginnersfouten bij het inhuren

Bij het inhuren van een freelancer gaan veel directies de fout in. Ze denken: ik besteed het uit, dus het is geregeld.

Juist dan is de kans groot dat je na een paar maanden bedrogen uitkomt.

Dat kun je eenvoudig voorkomen met deze onderstaande fouten niet te maken.

5 meest beginners fouten bij het inhuren van freelancers

1. Vage opdracht, vage resultaten 

Je denkt: “Deze freelancer is ervaren, die gaat het fixen. Maar... rubbish in = rubbish out. Niet iedere freelancer is zelf een goede projectleider. Sterker nog. Velen zijn dat niet. Dus zorg voor kaders, context en briefings.

2. Goedkoop inhuren, duur betalen 

Die freelancer van €45/u lijkt aantrekkelijk. Tot je alles moet herschrijven of opnieuw moet laten doen. Neem gelijk een goeie.

3. Beslissen op sympathie in plaats van delivery 

Voor “Hij doet zo z’n best” of “Ze is pas net begonnen” koop je weinig. Blijf zakelijk. Goedkoop of sympathiek zijn, maar niet leveren, is meestal: 3x zo duur.

4. Strategie delegeren 

Jij weet niet wat de volgende stap is… dus je hoopt dat je freelancer dat wel weet? Dat werkt meestal niet zo goed. Operatie besteedt je uit. Strategie en kaders doe je zelf.

5. Je freelancer aansturen alsof het een vaste medewerker is 

Urenlange onboarding calls. Meedoen op Slack en company meetings? Ik raad het altijd af. Je huurt geen werknemer, maar specialist in. Die meet je op output. Niet op aanwezigheid.

Struggle, of game changer?

Door de krapte op de arbeidsmarkt, de opmars van AI en de sterke verandering van het marketing-werkveld, blijven freelancers onmisbaar, en professionals vinden, selecteren, contracteren een cruciale vaardigheid.

Dit kan struggle of game changer zijn.

Om je marketing beter te laten presteren. Maar ook om als directeur met een gerust hart afstand te nemen van de operatie en je meer te kunnen concentreren op stategische zaken.

Is dat bij jou nog niet gelukt?

👉 Laat het me weten via LinkedIn of antwoord op de mail die je bij dit artikel bracht.

3 manieren waarop ik je kan helpen:

1. Plan een Strategie Call: 45 minuten sparren over de doelgerichtheid van je marketing. 15 jaar ervaring op directieniveau, +50 bedrijven geholpen.

2. Doe een Strategie & Budget-Efficiency Review: Een 100% objectieve kijk op je strategie, concurrentiepositie en inzicht in waar je budget weglekt.

3. Check het Marketing Regie Traject: Advies-en begeleidingstraject waarmee jij en je marketingteam in 100 dagen meer structuur, focus én resultaat krijgen.