Hoe blijf je als directeur baas over je merk (zonder zelf marketeer te zijn)
Bureaus en marketeers gaan aan de slag. Hoe bewaak je als directeur je en reputatie?
Je merk wordt vakkundig gesloopt. En je betaalt er nog voor ook.
Het overkomt veel directies en ondernemers ongemerkt. Vooral als er nieuwe marketeers, freelancers of marketingbureaus aan boord stappen.
Dit is hoe dat er in de praktijk uit ziet👇
Misschien herken je het wel.
Overbluft door sexy presentaties, omvergeblazen met ‘de laatste AI trucjes en inzichten uit Silicon Valey’ laat je je nieuwe marketeer (bureau of freelancer) z’n gang gaan.
In het begin ben je blij.
Eindelijk wordt je team nu zelfsturend en volwassen. En krijg jij tijd voor andere dingen.
Blij met hun nieuwe vrijheden, gaat je team als een speer. Binnen no-time optimaliseren ze je website van A tot Z:
→ Meer linkjes, pop-ups en banners
→ Call-to-actions op elke pixel
→ Andere kleuren knoppen
→ Meer witruimte
→ Minder tekst
Ook je contentstrategie en productie gaat op ‘standje turbo’.
Waar een paar artikelen per week voorheen een uitdagingen was, spuugt je team ze nu aan de lopende band uit. En op LinkedIn is er in een paar weken al meer activiteit dan het afgelopen half jaar bij elkaar.
Je kan je geluk niet op.

Tot je na een maand of 4 de balans opmaakt
→ Emotie op je website? Ver te zoeken.
→ Je customer journey? Onlogisch.
→ Je uitingen? Inconsistent.
→ Je conversies? Ingekakt.
→ Je eerste indruk? Nep.
→ Je site? Rommelig.
En dan de harde resultaten:
→ Connecties op LinkedIn? Veel!
→ Leads? Bakken vol!
→ Afspraken? Moet sales doen.
→ Omzet? Kwestie van tijd….
Op de keeper beschouwd weinig resultaat dus.
En ook bij sales zijn ze een illusie armer.
De verwachting dat marketing hen deze keer wel waardevolle leads en afspraken zou gaan aanleveren, is wederom niet ingelost.
En die nieuwe marketeer?
Die baalde ook dat het niet lukte. Na een maand zes kwam het besef: hij wilde eigenlijk een groter team, meer zeggenschap en een ruimer budget. Een plek waar hij écht kon bouwen en sneller meters kon maken.
Niet bij jouw mkb-bedrijf, maar bij een grotere club of een corporate.
En jij? Je bleef achter met de rommel.
De les?
Laat je niet zomaar verleiden tot trucjes, (AI) tooltjes en quick wins.
Tuurlijk. ChatGPT is goud waard.
Maar alleen als je er de regie over houdt. Gelukkig kun je dat prima doen zonder zelf een hard-core marketeer te zijn.
Hoe?
→ Koester je merk
→ Bewaak je reputatie
→ Blijf bij je overtuigingen.
En vooral: vertrouw op je instinct.
