š§ Marketingteam aansturing. Is 1 uur per week genoeg? Zo wel!
Hoe het marketingoverleg zo inricht, dat je team er iedere week beter presteert.
ā ļø Let op! Deze post is wat langer. Maar je ziet wel hoe je bij jou dingen concreet in gang zet. Leestijd +/- 2-3min.
Vergaderenā¦
Waarschijnlijk krijg je daar als ondernemer de kriebels van. En ik eerlijk gezegd ook.
OkĆ©, ik geef toe, misschien is het mijn probleem, want ik ben snel afgeleid š³.
Aan de ander kant, als je iedereen mee wil krijgen, dan is vergaderen nodig.
Vind jij dat er in jullie marketingoverleg ook te veel gepraat wordt? Of valt het wel mee, maar wil je er gewoon meer grip op? Dan ontdek je in dit artikel hoe je dat doet.
Inhoud

Het verschil tussen praten en presteren
Veel marketingteams vergaderen over wat hen bezighoudt. Iedereen lepelt zijn taken en acties op. Als dat klaar is, gaan we over tot de orde van de dag.
Het is alsof je met je sportteam de wedstrijd terugkijkt, zonder te analyseren waarom je gewonnen of verloren hebt.
Bij een commercieel marketingteam draait echter niet om taken en acties, maar om resultaten en prestaties.
Dan moet je als team:
ā De klantwaarde verhogen;
ā Klanten behouden;
ā Een merk bouwen;
ā Aantallen draaien.
Wil je die prestaties verbeteren?
Dan moet je niet alleen registreren wat er gebeurt, maar ook begrijpen waarom iets wel of niet werkt zodat je kunt ingrijpen waar dat nodig is.
Alleen zo maak je van een team dat āgewoon zijn ding doetā een team dat domineert.
1 overleg per week is genoeg
Ik help marketingteams professionaliseren en beter presteren.
Dat doe ik vanuit een totaalaanpak van het aanscherpen van de strategie, organisatie-ontwikkeling en hulp in de aansturing.
Die laatste - ik noem dat marketingleiderschap - vervult vaak een sleutelrol. Het is dƩ hefboom voor betere prestaties van je team, bureaus en freelancers.
Hoe ik dat vormgeef?
Met ƩƩn wekelijks overleg.
Daarin staat niet zozeer de aantallen en verkopen centraal, maar het echte werk:
ā De feiten die verbetering mogelijk maken;
ā De patronen achter de prestaties;
ā De acties onder de cijfers.
Want als de motor van je team harder moet draaien? Dan moet soms de motorkap open om iets te fixen.
Als je zoān overleg goed insteekt, is het leerzaam en motiverend. En je versterkt zowel de prestaties van je team als je leidinggevende capaciteiten.

In dit artikel deel ik mijn persoonlijke Standard Operating Procedures om zoān āprestatie overlegā goed gestructureerd neer te zetten en te leiden.
Voordat we daar verder induiken nog 1 ding!
Verwar dit niet met Scrum of Kanban wat je misschien vanuit een (IT) project kent.
In een IT project of team bouw je namelijk aan een product. In marketingteam optimaliseer je de prestaties. Dat is een andere context, doelstelling en dynamiek.
Hoe ziet dat āprestatie overlegā eruit?
Je gaat dus naar 1 prestatie & impact meeting met je marketingteam. Hierin draait het eigenlijk maar om ƩƩn vraag:
š Wat hebben we geleerd en waarmee kunnen we onze prestaties verbeteren?
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moet je het over de juiste onderwerpen en KPIās hebben. Daarnaast moet je team de informatie die jij voor zoān overleg nodig hebt, ergens kwijt kunnen zodat iedereen voorbereid is.
Je moet dus investeren in sturing, voorbereiding en vastlegging.
Laten we die 3 dingen eens doorlopen.
De sturing
Als het goed is, stuur je op KPIās. Die komen bij een marketingteam neer op:
Acquisitie: Welke kanalen zorgen voor impact op onze naamsbekendheid, leveren de beste leads, afspraken en verkopen? Hoe kunnen we dat versterken?
Conversie: Welke boodschappen, campagnes en uitingen werken? Hoe kan de conversie beter?
Klantwaarde: Wat doen we om de klantwaarde (inclusief retentie en tevredenheid te maximaliseren?
Schaalbaarheid: Wat kunnen we automatiseren zodat we als team effectiever werken of harder groeien?
Zorg dat je deze KPIās helder hebt, in een dashboard zet en bespreekt.
Houd het in het begin vooral simpel en focus op de gewoonte om de cijfers te bespreken. Als dat lekker loopt kun je daarna dieper gaan.
De voorbereiding
In een klassiek werkoverleg gaat iedereen zeggen wat ie gedaan heeft. In een performance overleg, leest iedereen zich vooraf in.
Daarvoor gebruik je deze opzet:
Je maakt een statusdocument waar iedereen bij kan: Zelf doe ik dat in Notion, maar het kan ook in Word of een Google Doc.
Individuele voorbereiding: Iedereen krijgt een automatische e-mail met de vraag of hij of zij zijn updates - 48 uur voor de meeting - wil toevoegen aan het document. Iedereen checkt updates van de collegaās en komt voorbereid op het overleg.
Agendaās opstellen en delen: De eigenaar bekijkt het document, maakt aanpassingen, past waar nodig de agenda aan. Teamleden checken zelf die agenda. Ze hebben immers de link.
Hiermee komt iedereen voorbereid aan de start en hoef je geen tijd te besteden aan updates die je zelf had kunnen lezen.
Vastlegging
In een klassiek werkoverleg varieert de agenda per keer. In een performance overleg heb je maar 3 terugkerende punten:
Prestaties: Hierin kijk je naar de kerncijfers en KPIās zoals hierboven genoemd en bespreek je wat is omhoog of omlaag is gegaan en waarom.
Projectfunnel: Loop de voortgang van je projecten door zodat iedereen de status en belang voor de prestaties ervan kent.
Lessen & acties: Bespreek wat je geleerd hebt of bekijk voorstellen waarmee je als team beter wilt worden en beleg dat in je team.
Tijdens of kort na je meeting leg je deze informatie vast. Zelf laat ik een AI note-taker meelopen zodat ik er hooguit een paar minuten aan kwijt ben.
Leer deze structuur aan en je zal zien dat je overleggen korter en effectiever worden en jij tijd en energie bespaart.

3 type discussies die je overleg vervuilen
Ga je met dit artikel jouw overleg herstructureren? Dan begin je waarschijnlijk de eerste weken goed, maar is de kans groot dat je vroeg of laat terugvalt in oude gewoontes.
Je houdt je overleg strak door allert te zijn op deze 3 dingen:
Discussies over prioriteiten
Een performance overleg is bedoeld om te leren, Niet om te debatteren over wat prioriteit moet krijgen. In essentie doe je dat 1x per kwartaal in een kwartaalplan.
Vervolgens ga je dat uitvoeren en wijk je daar niet meer vanaf.
Komt er tóch een ad-hoc klus tussendoor die meer tijd vraagt?
ā Bespreek het 1-op-1;
ā Werk je besluit bij in het statusdocument;
ā Weeg samen de impact op andere lopende taken.
Zo blijft iedereen geĆÆnformeerd.
En je overlgg?
Dat blijft āschoonā. Zonder uitloop. Zonder eindeloze discussies. Met heldere besluiten.
Discussies over details
Een marketingteam zit doorgaans vol met nieuwe ideeƫn. Maar niemand zit te wachten op allerlei ongestructureerde data of details.
Dus stimuleer je team om nieuwe inzichten of ideeƫn kort, helder en direct toepasbaar te presteren.
Heb je langer dan twee minuten nodig? Dan is het niet goed voorbereid en moet je daar voor een volgende overleg extra in investeren.
Wil je feedback op een idee? Leg dan een concrete keuze voor. Niet āwat vinden jullie?ā, maar āik twijfel tussen A en B om deze redenen. Wat is volgens jullie de beste keuze?ā
Zo houd je jouw meetings scherp, kun je direct besluiten nemen en vergroot je je impact.
Discussies over hoe de marketing eruit ziet
Omdat marketing enerzijds abstract en anderzijds heel zichtbaar is, mag iedereen zijn mening geven over:
ā Social media uitingen;
ā De homepage;
ā Folders;
ā Mails;
ā Etc.
Vervolgens wordt er eindeloos gepuzzeld of gepraat over hoe we alle meningen kunnen verenigen of - erger nog - teleurgestelde inbrengers van waardeloze feedback kunnen pleasen.
Het resultaat? Het duurt vaak lang en je gaat live met een slap compromis waarmee je geen impact maakt.
Maak daarom van je marketing geen democratisch proces, maar baseer het op feiten en data. Laat de discussies en besluiten over aan mensen die ervoor doorgeleerd hebben, of huur die desnoods in.
Onthoud dat een goede leider geĆÆnteresseerd is in meningen, maar uiteindelijk zelf zijn koers kiest om zijn doel te bereiken.

3 dingen die beginners vergeten
OkƩ, we hebben nu de structuur neergezet en het type discussies besproken die je liever buiten je performance overleg houdt.
Daarnaast moet je leiding geven aan de verandering die je met dit overleg inzet. Daarom is het belangrijk dat je bij de invoering streng en consistent blijft op de onderstaande punten.
Je cadans is heilig
Iedereen kent ze. Onregelmatige overleggen waar mensen te laat komen.
Laat dat niet toe!
Overleg elke week op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Immers zodra je verslapt, wordt het als sportschool-abonnement zonder discipline.
Dat kost je alleen maar geld.
Je grijpt direct in bij passiviteit
Zit iemand te scrollen op zān telefoon, dwalen jullie af of wordt er verzaakt op de actiepunten?
Pak dat 1-op-1 met een kwinkslag of of een beetje humor op. Dat werkt vaak beter dan iemand plenair de mantel uitvegen.
Je viert kleine successen en houdt het leuk
Maak niet de fout om alleen je grote successen te willen delen.
Juist kleine successen zijn belangrijk. Deel en benoem die dus ook.
Je behaalt ze sneller en het motiveert meer. Houd het ook leuk en luchtig. Zo groeien motivatie en teamspirit.
Conclusies
Goed overleg is de hoeksteen van je teamprestaties. Mits je je aan deze conclusies houdt:
Het overleg draait om performance. Voortgang op de marketing KPIās, voortgang op je projecten en inzichten die impact op de toekomstige performance hebben.
Zorg voor houvast en participatie. Structureer de overlegmomenten, maar ook de agendaās, notulen en acties en zorg dat iedereen daarin zelf actief participeert.
Ga voor pragmatisch leiderschap. Monitor je overleg consequent met de structuur en kennis uit dit artikel. Vermijd discussies en voorkom beginnersfouten.
Houdt āt luchtig en leuk. Het heeft in een MKB bedrijf geen zin om je als een keiharde CEO te gedragen. Je moet het tenslotte met elkaar rooien. Uiteindelijk doe je dat op vertrouwen, de relatie en (positieve) energie.
Hopelijk bied ik je met dit artikel houvast over hoe je gestructureerd een marketingteam aanstuurt en naar een hoger niveau krijgt.
Ben je getriggerd door dit artikel? Heb je daar vragen over, of hulp bij nodig?
Laat het weten in de comments, of abonneer je op deze nieuwsbrief.
